ΠΕΡΙ ΜΙΑΣ ΣΟΦΗΣ ΡΗΣΗΣ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΘΩΜΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ

ΠΕΡΙ ΜΙΑΣ ΣΟΦΗΣ ΡΗΣΗΣ ΣΤΟ

ΚΑΤΑ ΘΩΜΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

 

 

Σήμερα
θα επιχειρήσω να ερμηνεύσω μια πρόταση που υπάρχει στο Κατά Θωμάν Ευαγγέλιο που
μου κίνησε το ενδιαφέρον. Είναι μια ρήση με μεγάλη σοφία μέσα της, αλλά πρώτα
ας πούμε το εξής, πως δηλαδή δεν μας ενδιαφέρει(αν είμαστε ειλικρινείς
ερευνητές)κατά πόσο θεωρεί η επίσημη Εκκλησία το κείμενο του Κατά Θωμάν
Ευαγγελίου ως αιρετικό, αλλά το ότι θέλει αυτό μια διδαχή(γνωστικού
περιεχομένου πιο πολύ)η οποία είναι καλό να στοχαστούμε επ’ αυτής.

Η
ρήση λοιπόν που βρήκα στο Κατά Θωμάν Ευαγγέλιον είναι παρακάτω:

 

«Είπεν ο Ιησούς: Όποιος γνωρίζει το παν,
αλλά στερείται (της γνώσης) του εαυτού του στερείται τα πάντα.
»

 

Ξεκινώ
λοιπόν την ερμηνεία της πρότασης αυτής, και ως εσωτεριστής θα επιχειρήσω φυσικά
μια πολύ σημαντική προσέγγιση  του
νοήματος αυτής.

 

Κατά
πρώτον, πρέπει να πούμε ότι σύμφωνα με τους επιστήμονες που έχουν ανασυνθέσει
το ευαγγέλιο λείπουν δυο λεξούλες από το πάπυρο, αυτές που είναι στην
παρένθεση, δηλαδή οι λέξεις «της γνώσης», που «μπήκε αργότερα» από τους
μελετητές υποθέτοντας πως αυτές πρέπει να είναι.

Βασιζόμενοι
όμως πως η υπόθεση αυτή είναι όντως έτσι, θα προχωρήσουμε στην παρακάτω
φιλοσοφική θεώρηση.

Έτσι,
με βάση αυτήν την πολύ σημαντική πρόταση, ο συγγραφέας του βιβλίου(όποιος και
αν ήταν αυτός)μας λέει να αποκτήσουμε πρωτ’ απ’ όλα το «γνώθι σ’ αυτόν».

Μας
λέει αυτό στο οποίο λαθεύουν οι σημερινοί φίλοι του στείρου εγκυκλοπαιδισμού.
Αλλά ας πω αναλυτικότερα τι εννοώ.

Μας
λένε λοιπόν οι εγκυκλοπαιδιστές για το πόσο ψηλό είναι το όρος Έβερεστ, ή το
πόσο ψηλό είναι το Λευκό όρος στις Άλπεις, ή ποιο είναι το πόσο πλάτος έχει ο
Ειρηνικός και πόσους χιλιάδες τόνους νερού υπάρχουν σε αυτόν.

Ναι,
μπορεί να ξέρει κανείς όλα τα παραπάνω, να ξέρει πόσα χιλιόμετρα είναι οι
ακτογραμμές της Ελλάδας ή ποια είναι η πιο μεγάλη λίμνη της χώρας μας και ένα
σωρό άλλα παραπλήσια.

Όμως,
τη σημασία έχουν ολ’ αυτά αν δεν έχει κανείς το γνώθι σ’ αυτόν;;;

To γνώθι σ’ αυτόν
δεν κατακτιέται δια των εξωτερικών γνώσεων αλλά δια των  εσωτερικών.

Αλήθεια,
η Ψυχή μένει αδιάφορη για το πόσο ψηλό είναι το Έβερεστ, είναι κάτι που δεν την
αφορά και δε θα δώσει σημασία αν αυτό μάθει το κατώτερο Εγώ. Θα δώσει σημασία
στο κατώτερο Εγώ όμως όταν αυτό(το κατώτερο Εγώ δηλ.)αρχίσει ειλικρινείς και
φιλότιμες προσπάθειες για να συνδεθεί με το ανώτερο Εγώ(δηλ. τη Ψυχή).

Τότε
η Ψυχή θα αρχίσει να φροντίζει «για το
κτίσιμο του ουράνιου τόξου»
(ένας απόκρυφος μύθος που υπάρχει στην
μυθολογία των σκανδιναβών και εννοεί ακριβώς αυτό)αλλά και το κατώτερο από την
μεριά του θα κάνει επίσης το ίδιο. Έτσι, όταν τελειώσει αυτή η «γέφυρα ενέργειας» θα μπορούν οι
ενέργειες της Ψυχής να κατέρχονται ανεμπόδιστα στον(πνευματικά εξελιγμένο
πλέον)άνθρωπο.

Ο
Άνθρωπος αυτός, από τη στιγμή που κατακτά το «γνώθι σ’ αυτόν» έχει κατανοήσει
την σπουδαιότητα του πνεύματος και δεν θα ξανα-ασχοληθεί με τα «επιφανειακά και
ρηχά είδη γνώσης».

Ο
εγκυκλοπαιδιστής λοιπόν, όσες γνώσεις και αν μάθει, αν δεν αποκτήσει πρώτα το
«γνώθι σ’ αυτόν» απλά είναι κάποιος «ξερόλας»(αυτό που στο κινούμενο σχέδιο των
Στρουμφ κορόιδευαν οι δημιουργοί του φτιάχνοντας τον «Σπιρτούλη» που ήξερε ένα
σωρό κούφιους εγκυκλοπαιδισμούς).

Αληθινά,
λοιπόν, είτε το βιβλίο του Κατά Θωμάν Ευαγγέλιο θεωρείται «αιρετικό» είτε όχι,
ωστόσο αυτή η πρόταση είναι πολύ σπουδαία και πολύ σημαντική. Είναι μια πρόταση
που κρύβει μέσα της μια ολόκληρη φιλοσοφία.

Ο
δε συγγραφέας το ήξερε αυτό. Άλλωστε το βιβλίο αυτό απευθυνόταν σε ειδικό
κοινό, σε ένα κοινό ανεπτυγμένο νοητικά, φιλοσοφικά.

Οι
ίδιοι οι αναλυτές των κειμένων του βιβλίου αυτού συμφωνούν ως προς αυτό, πως
δηλαδή το αναγνωστικό κοινό δεν ήταν κάποιοι «τυχαίοι» αλλά άτομα εξελιγμένα,
ικανά να κατανοήσουν αυτά τα βαθύτερα νοήματα.

Λέω
λοιπόν πως το χωρίο αυτό είναι όντως ένα από τα σημαντικότερα που έχουν γραφτεί
στα ευαγγέλια, μιας και περικλείει μέσα του την ύψιστη έννοια του «Γνώθι σ’
αυτόν» και του πόσο σημαντική είναι αυτή σε αντίθεση με τις «ρηχές
εγκυκλοπαιδικές γνώσεις».

Θέλω
επίσης να κάνω και μια διευκρίνιση:

Θα
ρωτήσει ίσως κάποιος: «Καλά, εσύ που τα λες ολ’ αυτά, έχεις αποχτήσει το ‘γνώθι
σ’ αυτόν’ και τα αναφέρεις;;;»

Η
απάντηση μου είναι πως «δυστυχώς όχι» αλλ’ αυτό δεν σημαίνει πως δεν προσπαθώ
για «να κατακτήσω αυτήν την προσωπική
Τροία»
(μιλάω με έναν ιδιόρρυθμο συμβολισμό εδώ). Επίσης το ότι δεν έχω
κατακτήσει το «γνώθι σ’ αυτόν» δε σημαίνει πως δεν έχω κατανοήσει, σε κάποιο
βαθμό, το πόσο πολύ σπουδαία είναι αυτή η πράξη της κατακτήσεως που πρέπει να
γίνει.

Έτσι
λοιπόν, ως ειλικρινής εσωτεριστής, προτρέπω και όσους ασχολούνται με τα
πνευματικά, να μην πέφτουν στην παγίδα του εγκυκλοπαιδισμού αλλά να προσπαθούν
να προσεύχονται προς τον φύλακα άγγελό τους, να στοχάζονται και να
διαλογίζονται. Είναι μάλιστα ορθό, πριν την νυκτερινή ανάπαυση μας να προσευχόμεθα
εις το φύλακα άγγελο και να τον ευχαριστούμε για τα όσα καλά κάνει αυτός για
εμάς.

Κλείνω
λοιπόν, ω πνευματικά αδέλφια μου, με την ευχή να έχετε πρόοδο, εσωτερική
ανάπτυξη, και να βλέπετε τα εμπόδια του εγκυκλοπαιδισμού.

Η Ένσοφη και Διάπυρος Καρδιά σας, ας ανοίξει τα πέταλά της, και είθε να
δείτε το Φως το Αληθινόν.


Ο Οξύνους μαθητής του Ιησιού, Θωμάς
αναζητών αποδείξεις περί της ταυτοποιήσεως
του Δασκάλου του.

This entry was posted in εσωτερισμός-αποκρυφισμός. Bookmark the permalink.

3 Responses to ΠΕΡΙ ΜΙΑΣ ΣΟΦΗΣ ΡΗΣΗΣ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΘΩΜΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ

  1. Ο/Η yannidakis λέει:

    Χ.Α.ευαγγελιο του ποιου; :[

  2. Ο/Η ΕΙΡΗΝΗ λέει:

    Χ.ΑΛΟΙΠΟΝ , ΩΡΑΙΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΙΓΟΥΡΟ, ΕΑΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕ ΓΝΩΡΙΣΕΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΚΑΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΤΟΥΤΟ ΠΑΡΑΓΓΕΛΝΕΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ \’\’ΓΝΩΣΤΑ\’\’ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΚΑΤΟΠΙΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥΣΗ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑ, ΚΟΜΜΑΤΑΚΙ ΔΥΣΚΟΛΟ,ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΘΕΛΕΙ ΣΥΝΕΧΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΔΙΑ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥΓΙΑ ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΘΗ ΜΑΣ,ΠΟΥ ΜΟΝΟ ΕΚΕΙΝΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ,ΕΝΑ ΕΝΑ ΤΗ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΛΙΓΟ – ΛΙΓΟ,-ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΜΑΣ-,ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΔΕΝ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΠΑΘΟΣ ΜΑΣ,- ΘΑ ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ-,ΚΑΛΗ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!!!

  3. Ο/Η Mάριος λέει:

    Tο ευαγγέλιο του Θωμά yannidakis. Αυτόν πουαργότερα ονόμασε η εκκλήσια "άπιστο"…Yπαρχουν και άλλα ευαγγέλια τα οποία δεν δέχεται η εκκλήσιαεκτός από αυτό, όπως το πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου,το ευαγγέλιο του Ιούδα, το ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαλήνηςτο ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας του Ιησού κ.α.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.