ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ

ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ

ΘΕΟΤΟΚΟΥ

 

 

 

Η Ε. Π. ΜΠΛΑΒΑΤΣΚΥ

Πάντα έλεγε πως κάθε σύμβολο έχει

Πολλά επίπεδα ερμηνείας, και μάλιστα

Συνήθιζε να λέει ειδικότερα πως αυτά

(τα σύμβολα δηλ) είχαν 7 σημαντικές

ερμηνευτικές κλείδες. Θα επιχειρήσω εδώ

να καταθέσω κάποιες ερμηνείες σχετικά με το

Χριστιανικό Σύμβολο του Ευαγγελισμού

Της Θεοτόκου.

 

 

Σε
προηγούμενη ανάρτηση κάναμε ανάλυση των λέξεων «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» και
έτσι νομίζω πως δεν χρειάζεται να εξηγηθεί και εδώ τι σημαίνει αυτή η πρόταση.

Ας
δούμε λοιπόν τι σημαίνει σε συμβολικό επίπεδο η διήγηση του Ευγγελισμού.

Ο
Ευαγγελισμός σχετίζεται όπως ξέρουμε με την είδηση της «άμωμου συλλήψεως» (όπως
το εκφράζει η εκκλησία)και κατά συνέπεια πρέπει να δούμε τι εννωεί σε συμβολικό
επίπεδο αυτή.

Η
σύλληψη, αυτή καθ’ αυτή, είναι μια πράξη που διαχέει εντός της γυναίκας μια
ειδική πληροφορία η οποία φυσικά δεν είναι καθόλου «νεκρή» από μόνη της, όπως
λένε κάποιοι επιστήμονες, αλλά πληρεί ζωής, γιατί από το νεκρό δεν μπορεί να
γεννηθεί κάτι το ζωντανό.

Στην
περίπτωση της Παναγίας όμως, μέσω της διήγησής που όλοι ξέρουμε, αυτό δεν θα
μπορούσε να συμβεί αφού ήταν Παρθένος.

Όμως
κάτι το αγνό από που αλλού θα μπορούσε να γεννηθεί αν όχι μέσω της μήτρας μιας
Παρθένου;;;; Το σκεπτικό λοιπόν είναι αυτό, διότι αν συνέβαινε το αντίθετο, οι
άνθρωποι θα θεωρούσαν πως η διδασκαλία του Χριστού, πως δεν ήταν αγνή. Γιατί αν
υπάρχει μια «αγνή  αιτία» τότε και αυτό
που θα δώσει αυτή θα είναι αγνό, και αφού αυτό που θα δώσει θα είναι αγνό και
οι πράξεις, και οι σκέψεις και τα λεγόμενα αυτού που έδωσε θα είναι αγνά και
άρα θα εμπεριέχουν μέσα τους την ανιδιοτέλεια και την αγιότητα.

Βέβαια
ο πολύς κόσμος της εποχής εκείνης ίσως δε το είχε αναλύσει συνειδητά έτσι στο
μυαλό του αλλά ασυνείδητα γνώριζε πως έτσι είναι και γι’ αυτό έδινε πολύ αξία
στην γυναικεία αγνότητα. Υπάρχει όμως άραγε κάτι άλλο που συμβολίζει αυτή η
διήγηση;;;;
Όπως είπαμε στην αρχή, σε κάθε
σύμβολο υπάρχουν πολλές ερμηνείες, άρα ναι, υπάρχει κάτι άλλο.

Ο
άνθρωπος από τότε που έχουμε ιστορικά δεδομένα, βλέπουμε πως αγωνίζεται να
αναζητήσει το Θείο. «Αν όμως το Θείο είναι μέσα μου;;;» Ίσως σκέφτηκε κάποιος.
Σε μια τέτοια ερώτηση ο εσωτερισμός απαντά πως όντως το Θείο είναι μέσα μας
αρκεί να ευθυγραμμιστούμε μ’ αυτό για να το δούμε. Αρκεί λοιπόν να δεχτούμε τις
επιταγές του. Στον άνθρωπο λοιπόν που θα δεχόταν τις επιταγές του Θείου κόσμου  από που αλλού θα (ανα)γεννιώταν  πρώτιστα ο Εαυτός μας παρά μέσο του οργάνου το οποίο είναι
προορισμένο για να γεννά;;; Σε ένα τέτοιο είδος αποσυμβολισμόύ ο Άγγελος που
πάει στην Παναγία θα μπορούσε να λέει «Χαίρε
Μαρία. Ο Κύριος μετά σου. Είσαι έτοιμη για έναν πιο πνευματικό κόσμο. Είσαι
ικανή πλέον έτοιμη να γεννήσεις Χρηστές πράξεις που συμφωνούν με τα Ανώτερα.»

 

Σε
ένα άλλο συμβολικό επίπεδο, η Μαρία είναι η επιθυμία, αλλά όχι η επιθυμία η
ερωτική όπως την εννοεί ο πολύς κόσμος. Είναι η επιθυμία να εκπληρώσει αυτά που
της δίνονται από την Ψυχή της. Η επιθυμία εξαγνίζεται τελικά σε τέτοιο βαθμό
που έρχεται σε επαφή με την Ψυχή της(η εικόνα του Αγγέλου;;;)και άρα συμπεραίνουμε
αυτό που είχαμε συμπεράνει στην προηγούμενη ερμηνεία, πως έτσι γίνεται δυνατό
να γεννήσει Χρηστές πράξεις.

 

Τελειώνοντας
θέλω να πω πως αυτές οι ερμηνείες ίσως μπορούν να ταιριάξουν και σε άλλες
θρησκευτικές αντιλήψεις. Αυτό φυσικά το δικαιολογώ με την Γιουγκική θεώρηση του
συλλογικού ασυνείδητου, οπότε το σύμβολο

αυτό θα έχει κάτι πράγματι το μοναδικό για να επαναλαμβάνεται ξανά και
ξανά στο νου τον ανθρώπων.

 

This entry was posted in αποσυμβολισμοί. Bookmark the permalink.

10 Responses to ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

  1. Ο/Η Ντόρα λέει:

    Καλησπερα Μαριε..Το αγνο,το αμολυντο, μονο απο κατι αγνο θα μπορουσε να γεννηθει,για να μπορεσει ο λογος Του Θεου μεσω του Υιου του να μπορεσει να πεισει..και πειθεται μονο αυτος που πιστευει στην αναζητηση της αγνης αληθειας.Σαφης η αναρτιση σου..νασαι καλα ευχαριστουμε.Το Ave Maria μαγευτικο!καλο απογευμα φιλε μου.

  2. Ο/Η Thanasis- λέει:

    Η διαιώνιση του ανθρώπινου είδους αλλά καί όλων των έμβιων όντων δεν έχει απολύτως τίποτα το επιλήψιμο. (Αν είχε ο θεός των Εβραίων θα είχε ανακαλύψει πιο "σεμνό" τρόπο για τον πολλαπλασιασμό του ανθρώπινου γένους).Ο έρωτας ευλογημένη πράξη για τους αρχαίους Έλληνες και μάλιστα με προστάτιδα θεά,το χριστιανικό ιερατείο "φρόντισε" να το μετατρέψει σε ειδεχθή πράξη!!!!!Αυτό και μόνο αν αναλογισθεί ο λογικός άνθρωπος καταλαβαίνει πολλά…Καλό βράδυ Μάριε…

  3. Ο/Η Αγριάδα λέει:

    Όλα επαναλαμβάνονται γιατί η κάθε θρησκεία αντιγράφει τις προηγούμενεςΟ Ερωτας είναι η υπέρτατη λειτουργία του ανθρώπου, που συμβάλει στην ολοκλήρωσή του και την διαιώνισή του!

  4. Ο/Η Αγριάδα λέει:

    Αγνή γυναίκα και αγνός άντρας δεν είναι οι ανέραστοι

  5. Ο/Η Mάριος λέει:

    Δεν κάνουμε συγκρητισμό εδώ θρησκειών αλλά αποσυμβολισμό κάποιων "εικόνων".Το αν ήταν ο ερως ευλογημενη πράξη στους Ελληνες δε μας αφορα εδώ αφού όπως είπακάνουμε αποσυμβολισμό μιας εικόνας. Ας μην ξεφεύγουμε απ το θέμα.

  6. Ο/Η Aeolos λέει:

    Συγχώρεσέ μου την πεζότητα, φίλε Μάριε, μα η παρθενογέννεση στη φύση, γίνεται μόνο στις αμοιβάδες. Οι παρθενογεννέσεις σε ανθρώπους, για μένα -τον ασεβή…-, είναι μάλλον ένας φαιδρός μύθος. Είτε αφορά την Αρχαία Ελλάδα είτε το χριστιανισμό είτε τις φυλές του Αμαζονίου… Την καληνύχτα μου.

  7. Ο/Η Mάριος λέει:

    Φίλε μου Αίολε, πολύ σωστή η παρατήρήση σου.Όντως η παρθενογέννεση παράτηρήται μόνο στις αμοιβάδες.Αληθεια,καλά έκανες που το είπες όσο φαιδρό(όπως ανέφερες)και αν ακούγεται.Όμως, νομίζω πωςφίλοι μου δεν κατάλαβατε κάτι σε αυτό το σύμβολο(προσωπικά τουλάχιστονθέωρω πως η όλη διήγηση είναι συμβολική).Αυτο λοιπόν που πιστεύω πως δενκατανόησατε πως άλλο το σύμμβολο και άλλο η πραγματικότητα. Σύμβολο π.χ. στην αρχαία Άίυπτο ήταν ο Άνουβις με ο κεφάλι τσακαλιού και κορμό και άκρα ανθρωπου. Φυσικά δεν υπήρξεποτέ τέτοιο ον. Είναι σύμβολο.Μη τα πέρνουμε στα κυριολεκτικά όλα.

  8. Ο/Η Annyra λέει:

    Καλημέρα φίλε Μάριε, καλημέρα σε όλες τις φίλες και τους φίλους.Καταρχάς να γράψω συγχαρητήρια για την καταχώρηση σου.……. Σε δύο ζωολογικούς κήπους της Αγγλίας, δύο θηλυκοί δράκοι του Κομόντο, απέκτησαν απογόνους μέσω παρθενογένεσης, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "τα Νέα", της 22-12-06. Η παρθενογένεση είναι γνωστό ότι μπορεί να αποτελέσει μέθοδο αναπαραγωγής για περίπου 70 είδη φιδιών και σαυρών, όμως δεν είχε παρατηρηθεί ξανά στο είδος των δράκων του Κομόντο, οι οποίοι συγκαταλέγονται στα μεγαλύτερα ερπετά του πλανήτη. Τα σαυράκια, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, είναι αρσενικά, γεννήθηκαν στο ζωολογικό κήπο του Τσέστερ από την "Φλόρα", η οποία περιμένει τη γέννηση οκτώ μικρών, και παρουσιάστηκαν στο επιστημονικό περιοδικό "Nature". Παράλληλα, τέσσερις δράκοι γεννήθηκαν στον ζωολογικό κήπο του Λονδίνου……Ας έρθουμε τώρα στην ανθρώπινη παρθενογένεση.Η επιστήμη της γενετικής γνωρίζει κάποιες παρθενογενέσεις από την εποχή της Αναγέννησης αλλά εξέτασε την περίπτωση της Γερμανίδας που για ευνόητους λόγους δεν θα γράψω το όνομά της η οποία ζει ακόμη στην Αγγλία….. ….. Το καλοκαίρι του 1944, μια νεαρή Γερμανίδα από το Αμβούργο, 26 χρόνων, άκουσε κατάπληκτη από το γιατρό της ότι θα γίνει μητέρα. Όμως ήταν απόλυτα σίγουρη ότι δεν είχε έλθει σε επαφή με άνδρα τους τελευταίους 15 μήνες. Το 1945 έφερε στον κόσμο τη μικρή Μόνικα, αλλά δεν επεχείρησε να αποδείξει επιστημονικά το «θαύμα» που είχε πραγματοποιηθεί. Παντρεύτηκε, χώρισε, και το 1956 ξαναπαντρεύτηκε έναν Άγγλο, που την πήρε στη χώρα του. Τότε απάντησε σε μια έρευνα της εφημερίδας « Σάνταιη Πικτόριαλ» που έθετε στις αναγνώστριές της το ερώτημα: «Κυρία αποκτήσατε παιδί χωρίς πατέρα;». Μεταξύ 20 περιπτώσεων η δική της θεωρήθηκε η πιο εντυπωσιακή και ενδιαφέρουσα. Πραγματοποιήθηκαν επιστημονικές πραγματογνωμοσύνες γενετικής από μια επιτροπή σπουδαίων γιατρών που είχε οριστεί από την παγκόσμια ιατρική κοινότητα, που απέδειξαν, με μια επιτυχημένη ιστολογική εξέταση μητέρας και κόρης, ότι επρόκειτο για παρθενογένεση!Στη θρησκευτική ιστορία έχουμε τις παρθενογενέσεις: των Κρίσνα, Μίθρα, Ιησού και άλλων θεϊκών μορφών. Λόγω των χιλιετιών βέβαια, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε και να αποδειχθεί ακριβώς η αλήθεια έτσι, μόνο ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΥΣΠΙΣΤΟΥΣ παραμένουμε στον συμβολισμό τους όπως καθώς σωστά αναφέρεις στο αναρτημένο σου κείμενο. Όμως, εφ’ όσων ήδη η επιστήμη της γενετικής έχει αποδείξεις για ανθρώπινες παρθενογενέσεις, ΓΙΑΤΊ ΝΑ ΑΡΝΗΘΟΥΜΕ ΤΙΣ ΘΕΪΚΕΣ;Να είσαι πάντα φωτεινός, χαρούμενος, δημιουργικός, δυνατός.Άννα

  9. Ο/Η Mάριος λέει:

    Ευχαριστώ annyra για το υπεροχο σχόλιο σου, που αν και μεγάλο το διάβασα όλο σχόλιο.Ήταν πραγματικά φανταστικο λόγω των ενδιαφεροντων πληροφοριών που είχε.

  10. Ο/Η iannis λέει:

    Καλησπερα Μαριε…Ξερεις τις αποψεις μου..στο θεμα..θρησκειας..οποτε καταλαβαινεις εκ των προτερων..οτι με το θεμα της παρθενογεννεσης της Θεοτοκου…με βρισκει αντιθετο.Ολες οι θρησκειες..επειδη αντιγραφονται..εχουν παρθενογενησεις…στο ενεργητικο τους.Τα αναφερει η φιλη Αννα και συμπηρωνω την παρθενογεννη του Ηφαιστου..απο την Ηρα..και την γεννηση της Αθηνας..απο το κεφαλι του Δια….Τωρα βεβαια οπως το τοποθετεις…θα συμφωνησω μαζι σου..Η ιστορια του Ευαγγελισμου..ειναι καθαρα συμβολικη!!!

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.