ΤΙ ΣΗΜΑΝΕΙ Η ΛΕΞΗ «ΑΓΙΟΣ»

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΛΕΞΗ «ΆΓΙΟΣ»

 

Το
λήμμα αυτό σχετίζεται αναγκαστικά με το πνευματικό καθώς και με την θρησκεία. Ο
γράφων λοιπόν θεωρεί πως δεν χρειάζεται να ερμηνευθεί με διαφορετικούς τρόπους
παρά μόνο με αυτούς.

Κάτι
άλλο που ο γράφων θέλει να επισημάνει είναι πως η προσπάθεια αυτή ορισμού της
λέξης ίσως φανεί δυσάρεστη ή και ατελής σε κάποιους αλλά επί του παρόντος
θεωρεί πως είναι η καλύτερη δυνατή.

Αλλά
ας μπούμε επί του θέματος.

 

Τι
σημαίνει η λέξη «Άγιος»;

 

H λέξη σημαίνει
τον άνθρωπο εκείνον που περπάτησε σ’ ένα πνευματικό δρόμο στον οποίο μετά από
μελέτη και προσευχή ή διαλογισμό ή αυτό – απομόνωση (ανάλογα με την θρησκεία,
το δόγμα ή την μέθοδο λατρείας1) κατανόησε την φύση της ιερότητας
των ανώτερων κόσμων και λόγω αυτής (της κατανόησης) ο ίδιος αφοσιώθηκε στην
υπηρεσία των κόσμων αυτών, οπού ανάλογα με την θρησκεία καλούνται αγγελικοί, Θείοι,  κ.α.

Το
«Α» μπροστά στην λέξη είναι(κατά μια ερμηνεία) στερητικό και υποδηλώνει αυτόν
που έχει αφήσει τη Γη,(Α+γη+ το «ος» για να δείξει πρόσωπο=Άγιος) δηλαδή την
ύλη. Κάποιοι από τους πιο μεγάλους Άγιους της Ορθοδοξίας στην Ελλάδα είναι ο
Άγιος Δημήτριος (πολιούχος της Θεσσαλονίκης) ο Άγιος Γεώργιος, ο Άγιος Ιωάννης,
ο Άγιος Νικόλαος κ.α. Η Καθολική Εκκλησία έχει και αυτή αγίους που όμως δεν
είναι παραδεκτοί όλοι τους από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Κάποιοι απ’ αυτούς είναι
ο Άγιος Συλβέστρος, ο Άγιος Πατρίκιος, ο Άγιος Δομίνικος, ο Σαιν Ζερμαίν.

Αξίζει
επίσης να αναφέρουμε πως στην ιστορία υπήρξαν και γυναίκες που ακολούθησαν την
οδό της αγιοσύνης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πανάγια ή οποία είναι
αποδεκτή και στην Ανατολική και στην Δυτική Χριστιανική Εκκλησία. Μια άλλη
είναι και Αγία Ιωάννα της Λωραίνης, αποδεκτή μόνο στην καθολική εκκλησία.

Παρενθετικά
πρέπει να πούμε πως η Ιωάννα της Λωραίνης(γνωστή και ως Ζαν ντ’ Αρκ)
Αγιοποιήθηκε μόλις τον 20ο αιώνα, σχεδόν 500 χρόνια μετά το
μαρτυρικό θάνατό της στην πυρά με την κατηγορία της μαγείας. Θα ήταν παράλειψη
επίσης να μην  αναφέρουμε πως το Άγιο Πνεύμα(ένα
από τα τρία πρόσωπα του Θεού ) δεν θεωρείται ως κάποιος θνητός που περπάτησε
στην οδό αυτή αλλά ως μια Θεία φύση(δεν βρίσκω τις κατάλληλες λέξεις)η οποία
λόγω της ιερότητας που έχει χαρακτηρίζεται με την λέξη «Άγιο».

Η
λέξη επίσης χρησιμοποιείται για χώρους(τα άγια των αγίων), μέρη(άγιοι τόποι,
άγιο όρος)ιερά αντικείμενα(άγιο ξύλο, άγιο δισκοπότηρο2)καταστάσεις
ύλης (άγιο φως, αγιασμένο νερό3) ή σύνολα άγιων(άγιοι πάντες, αγία
οικογένεια, άγιοι Πατέρες)Πολλές φορές η ίδια πάλι λέξη χρησιμοποιείται σαν
«δάνειο» για την ονοματοδοσία οδών ή 
τοποθεσιών όπου υπάρχουν εκκλησίες στις οποίες ενυπάρχει στις ίδιες το
λήμμα αυτό(οδός Αγίου Δημητρίου, πλατεία Αγίου Μάρκου4 κ.α.) 

 

Συμπερασματικά
λοιπόν, οι Άγιοι είναι άνθρωποι που χρήζουν μεγάλης εκτίμησης από πιστούς και
ιερείς διότι έπραξαν(οι Άγιοι) κατά τη διάρκεια του βίου τους πνευματικούς
άθλους. Έγιναν άνθρωποι που έβαλαν τον πήχη ψηλότερα από τους άλλους
συνανθρώπους τους και έδειξαν τρομερή αυτοπειθαρχία στις επιταγές(ή εντολές)της
θρησκείας και του Θεού.

 
στην εικόνα,
ο Αγ. Σιμπλίκιος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Υποσημειώσεις:

Μέθοδος
λατρείας1:
Kατά μία έννοια
μπορεί να θεωρηθεί ο ασκητισμός ή ο μοναχισμός, μέθοδοι που συναντώνται στις
περισσότερες μεγάλες θρησκείες του πλανήτη μας.

Άγιο
δισκοπότηρο2: Γνωστό στη Δύση και ως
grail ή grail. Θεωρείται πως είναι το ποτήριο από το οποίο ήπιε ο
Χριστός στο μυστικό δείπνο και το οποίο διέσωσε ο Ιωσήφ εξ Αριμαθαίας.

Αγιασμένο
νερό3: κν. «αγιασμός». Στις αγγλοσαξονικές χώρες πράγματι όμως
λέγεται «αγιασμένο νερό»(
holy water)

Πλατεία Αγίου Μάρκου4 : ονομαστή πλατεία στην πόλη της Βενετίας
που έχει λάβει το όνομά της από τον παρακείμενο ναό με το ίδιο (όπως είναι
φυσικό)όνομα.

Advertisements
This entry was posted in αποσυμβολισμοί. Bookmark the permalink.